marți, februarie 23, 2010

Hmmmmm! Delicioasa primavara! I just love to eat!



Am vizionat un film ce mi-a revelat chintesenta destinului meu: Giulie and Giulia. Am fost intotdeauna de parere ca, la mine in casa, mancarea se gateste singura...atunci cand nu o uit pe aragaz! Acum inteleg de ce! Azi am sa va scriu nu despre cum ne-a sarit in aer locuinta, de ziua mea - eveniment care si-a pierdut rapid din amploare, de indata ce lucrurile s-au rezolvat fantastic pentru noi doi, nici nu am sa va spun cum a fost pe unde am fost..., nici macar n-am sa ma erijez in filozofii lirice, asa cum obisnuiesc... Nu.

De data aceasta am sa scriu despre ce am lasat pe aragaz in urma cu 5 minute, in asteptarea pofticiosului meu sot! Nu stiu cum se cheama, nu am cautat retete si nici nu mi-am pregatit un discurs verificat empiric dinainte. eu...am experimentat...si mi-a iesit!!! Asa de bine a iesit, ca i se poate aplica lejer dictonul "iti bati copiii dupa ce mananci!". Asadar, sa purcedem la dezvaluiri induiosator de gustoase despre rafinamentele primaverii!


Se face piata cu ultimii bani din dotare...sau penultimii... in functie de cheltuielile precedente! S
e negociaza neaparat pretul, macar asa, de amorul artei! Se arunca in plasa oua proaspete (de la 10 la 15, nu mai mult, ca nu mai sunt proaspete dupa aceea...doar n-o sa mancati numai oua!), o sinergie de legume pt ciorba, legata magistral cu elastic de bani (patrunjel, morcovi, pastarnac, leustean...), o punga de boia dulce, patru maini sanatoase de spanac verde plus doua gramezi inghesiuite de ciuperci de fag (parca! ...alea cu palarie intoarsa, luguiata, de culoarea cafelei cu lapte, stiti voi mai bine decat mine), cinci capatani rotunde de usturoi, doi gogosari dolofani bine si....aaaa, da! smantana de casa (cat te lasa inima...macar un borcan de 500...macar) si...in cazul in care nu ai prin casa miroase, ar fi bine sa te aprovizionezi cu piper negru, alb, chimbir plus toate celelalte pliculete de un leu si ceva...SIIIIGUR VEI AVEA NEVOIE DE ELE CANDVA! Dupa toata aceasta isprava de cumparaturi, treci pe la chioscul cu langosi si ia-ti binemeritata medalie rumenita in ulei incins, nu inainte de a lasa plasele in masina, ca altfel, nu-ti tihneste! Acum, ca ai mancat si langosul cu branza, treci la treaba!

Emergenta ta in paradisul gospodinelor trebuie sa se faca neaparat cu zambetul pe buze si cu o melodie de mare exceptie la ureche, altfel...nu raspund de urmari!
Asaaa...Golim desagele pe rand, spalam spanacul si ciupercile sub jet de apa rece, le aranjam in vase adanci si le sortim tocarii rapide (mie imi place sa le toc in bucati mari, altfel am senzatia ca mi se pierd prin tigaie/oala/lingura). In vremea asta punem apa la fiert in oala de ciorba, apoi adaugam imediat baza pentru mancaruri (va recomand Knorr cu gust de gaina, dar si Vegeta este excelenta in situatii de urgenta) impreuna cu trei cepe potrivite, tocate marunt, plus o lingura bogata cu boia de ardei dulce. Jumatate din spanacul si ciupercile tocate le aruncam nepasatori in ciorba, cealalta jumatate mai asteapta pana tocam bine si rumenim o capatana intreaga de usturoi in ulei de masline (presupunand ca aveti in casa, daca nu, treceti-l repede pe lista de cumparaturi!), cam ca
t ai zice Imi lasa gura apa - nu mai mult, ca altfel isi pierde aroma si devine amarui. Imediat ne descotorosim de cealalta jumatate de ciuperci si spanac, arauncandu-le peste usturoiul nerabdator, adaugand apoi, atat in ciorbita, cat si in sosulet, cate un gogosoran taiat felii subtiri. Odata cu acesta, in ciorbita, mai punem morcovelul tocat si leusteanul. Dupa douazeci de minute cat rostogolim sosul prin baia de aburi, cand spanacul si ciupercutele s-au inmuiat bine, adaugam o lingura rasa de sare si o umbra serioasa de piper, apoi stingem cu smantanica proaspata frecata cu branzica feta sau cu jumatate de pachet de unt (sa ne amintim ca untul este secretul mancarurilor seducator de gustoase!) si inchidem focul de sub sos. Peste delicioasa simbioza de arome presaram patrunjelul verde, tocat numai atat cat sa ramana frunzulitele cat lacrima. Sosul se va savura cu pofta mare, imbiata cu un ardei iute din primavara aceasta, inmuiat in delicata comoara culinara!

Dar...nu va asezati la masa pana nu terminati si ciorbita! Mai avem de
dres oala cu trei oua de ţara,
grase si gustoase, batute bine impreuna cu o ploaie de sare. Le scaldam in apa incinsa, dupa ce, in prealabil am inchis flacara aragazului, sa nu oparim bunatate de dressing! Dupa ce am invartit de cinci ori prin licoarea infierbantata, adaugam trei linguri de ulei de masline in care am sfaramat cinci graunti de usturoi, apoi scapam in oala trei crengute de busuioc si sfidam natura, ningand peste toata suflarea ciorbeasca o mana de patrunjel. GATA!

P.S. Inutil sa va mai spun ca cele doua feluri de mancare sunt savoarea sanatoasa a primaverii si se preteaza perfect acestei perioade sfinte de post al Pastelui, dar si siluetelor care au nevoie de o detoxifiere urgenta, dupa atatea mincaruri sofisticate ale iernii.


Va doresc o primavara arrrrrromata, savuroasa si plina de gustari sanatoase!


Cu pofta de pofta voastra mare,
Bucatar sef, Iulia Herbil

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Vorbeste cu mine! Spune-mi ce parere ai tu despre asta, spune-mi ca gresesc sau, dimpotriva, sustine-ma! Hai sa vorbim deschis despre viata!